Wanneer moet ik mijn hond vaccineren?

Het beste tijdstip voor een vaccinatie hangt af van verschillende factoren:

• Bepaalde ziekten komen vooral bij jonge honden voor, andere bij honden van elke leeftijd.
  • Jonge dieren reageren anders op vaccinaties dan oudere dieren.
  • Jonge dieren worden tot een bepaalde leeftijd beschermd door antilichamen (afweerstoffen) uit de moedermelk.
  • Er bestaan verschillen tussen ziekten. Vaccinatie tegen hondenziekte, parvo, leverziekte (adeno) en rabiës beschermt langer dan vaccinatie tegen de ziekte van Weil en kennelhoest.
  • Er bestaan ook verschillen tussen de eigenschappen van de vaccins.
  • Onder bepaalde omstandigheden (pension, tentoonstelling, hondenschool) bestaat een grotere kans op besmetting.

Vaccinatie-advies op maat

Het is niet mogelijk om één, alles omvattend vaccinatie-advies te geven. Uw dierenarts kent de situatie van uw huisdier en weet welke de eigenschappen de vaccins hebben. Bespreek daarom met uw dierenarts welke vaccinaties belangrijk zijn voor uw hond en op welke tijdstippen (i.v.m. vakantie naar het buitenland, pension enz.) de vaccinaties het best kunnen worden gegeven. Bekijk hieronder een kort filmpje waarin we u het belang van de verschillende vaccinaties toelichten:

Wat betekent dit voor uw pup?

Na de geboorte krijgt een pup met de eerste moedermelk afweerstoffen tegen de belangrijkste hondenziektes. Deze afweerstoffen beschermen de pup in de eerste weken. De stoffen worden langzaam afgebroken. Daarom is het belangrijk dat een pup vanaf de leeftijd van 6 weken gevaccineerd wordt zodat hij zelf antistoffen op gaat bouwen.

Eerste vaccinatie

Als een pup ongeveer 6 weken oud is, kunt u een afspraak maken met de dierenarts voor de eerste vaccinatie, ook wel 'puppy-enting' genoemd. Meestal is de pup dan nog bij de fokker. Dit is voor de dierenarts ook een geschikt moment om de gezondheid van de pup te controleren.

Dierenpaspoort

Meestal wordt bij de eerste vaccinatie meteen het dierenpaspoort ingevuld. Bij aankoop van een pup is het verstandig om naar het dierenpaspoort te vragen en te informeren wanneer de eerste herhalingsvaccinatie nodig is. Neem bij twijfel in ieder geval even contact op met uw dierenarts. Bij volgende bezoeken aan de dierenarts moet u het dierenpaspoort steeds meenemen.

Tweede en derde vaccinatie

Meestal komt een pup op een leeftijd van 8 weken bij zijn nieuwe eigenaar terecht. Op 9 weken leeftijd moet een pup zijn 2e pupvaccinatie hebben en op 12 weken leeftijd zijn 3e en laatste  pupvaccinatie.

Adviezen

Voor u bieden deze vaccinaties een uitstekende gelegenheid om met uw dierenarts een aantal zaken door te spreken zoals ontworming, vlooienbestrijding, voeding, sterilisatie, castratie en uiteraard de herhalingsvaccinaties.

Herhalingsvaccinaties

Als alle vaccinaties volgens schema zijn toegediend heeft uw pup, als hij ongeveer 12-14 weken oud is, zo veel weerstand opgebouwd dat herhalingsvaccinaties pas na langere tijd weer nodig zijn.

De volwassen hond

Sommige mensen denken dat volwassen honden geen herhalingsvaccinaties nodig hebben. Maar dat is wel degelijk noodzakelijk. Er zijn helaas gevallen bekend van volwassen, niet (goed) gevaccineerde honden, die aan hondenziekte of een parvo-infectie zijn gestorven of er ernstig van te lijden hebben gehad. Herhalingsvaccinaties zijn dus wel degelijk van belang om de algemene bescherming op een hoog peil te houden.

Sommige honden gaan tijdens de vakantie in een pension of zij mogen mee naar het buitenland. In beide gevallen zijn extra vaccinaties nodig tegen hondsdolheid (rabiës) en/of kennelhoest.