Kattenaids

Kattenaids wordt veroorzaakt door het FIV virus. Het virus is goed te vergelijken met HIV, de humane variant die (bij de mens) AIDS veroorzaakt. Een kat kan het FIV virus niet overdragen op de mens.

Kattenaids is besmettelijk voor andere katten

FIV wordt voornamelijk overdragen bij het vechten. Ongecastreerde katers vechten meer en hebben dus een verhoogd risico op het krijgen van dit virus.
FIV wordt (net als bij de mens) overgedragen bij seksueel contact, door vieze naalden en bloedtransfusies. In tegenstelling tot de mens wordt FIV meestal niet overgedragen van moederkat op kitten.

Symptomen kattenaids

FIV heeft geen specifieke symptomen.
Katten die besmet zijn met FIV kunnen een verminderde weerstand en kanker krijgen.
In eerste instantie (2-6 maanden na infectie) heeft het dier vage klachten: moe, slechte vacht, koorts, vergrote lymfeknopen.
In tweede instantie (maanden tot jaren na de infectie) kan de kat afvallen, minder goed eten, blijvende diarree, gebitsproblemen of zweren in de mond krijgen. Ook ontstekingen van de luchtwegen, urinewegen (blaasontsteking) en huid komen vaak voor.
De meest voorkomende kanker veroorzaakt door FIV is leukemie.

Diagnose kattenaids

Een besmetting met FIV stellen we vast met behulp van een bloedtest die wij zelf kunnen uitvoeren op de kliniek.
De tijd tussen besmetting en een positieve test varieert sterk. Na een experimentele besmetting waren dieren na 2-4 weken positief. Veiligheidshalve houden we 2 maanden aan.
Kittens, jonger dan 6 maanden, kunnen antilichamen van hun moeder hebben meegekregen. Bij een positieve test moet de test na 2 maanden worden herhaald.

Wat te doen bij een positieve FIV test

• Behandel de ziekteverschijnselen (indien mogelijk)
  • Neem geen nieuwe katten in huis
  • Zorg voor een goede weerstand (vaccinatie, goed eten) en zorg ervoor dat uw kat goed gevaccineerd is